Grekisk pizza

 
Jag åt en så god pizza när jag var på Grekens i Knivsta förut och försökte återskapa den hemma.
Det blev jättegott men deras kanter var snäppet godare och fluffigare än mina.
Detta är min variant.
 
4 pizzor
 
Degen
 
  • 15 g färsk jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 2 tsk strösocker
  • 1 tsk flingsalt
  • 2 msk olivolja
  • 1 dl durumvete
  • 5 1/2-6 dl vetemjöl special
  1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten. Tillsätt strösocker, flingsalt och olivolja.
  2. Tillsätt durumvete och lite vetemjöl i taget och knåda degen i maskin i cirka 10 minuter tills den är elastisk.
  3. Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i cirka 45 minuter. 
  4. Sätt ugnen på 250 grader.
  5. Dela pizzadegen i 4 bitar och kavla ut dem tunt på mjölat bakbord.
Till fyllning hade jag:
 
Tomatpure blandat med oregano,salt och peppar
Riven ost
Souvlaki(recept längre ner)
Oliver
Fetaost
Paprika
Rödlök
Tomater
Tzatsiki
 
Souvlaki
 
1-2 fläskfiléer(beroende på hur mycket kött du vill ha på pizzan)
Olivolja
Saft från citron
1 pressad vitlöksklyfta
Hackad färsk rosmarin
Salt,peppar
 
Skär köttet i skivor och marinera i några timmar.
Stek det hastigt på båda sidorna.
Det ska inte bli genomstekt.
Lägg på tomatpuré,riven ost och resten av ingredienserna.
Vik upp kanterna.
Grädda pizzan i ca 20 minuter.Kolla så att köttet är genomstekt.
Häll på tzatziki ovanpå pizzan.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0