Morotskaka

 
 
Det här receptet är för en rund springform men jag gjorde rutor i en liten ugnsform.
Jag har gjort själva kakan från ett recept och frostingen från huvudet :-)
  • 100 g rumsvarmt Svenskt Smör från Arla
  • 2 12 dl strösocker
  • 2 st morötter
  • 3 st ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk kanel
Frosting:
 
200 g philadelphiaost
1 dl florsocker
Lite citronsaft efter smak och tycke
 

Sätt ugnen på 175°.

Rör smör och socker poröst. Rör i äggen, ett i taget. Skala och riv morötterna fint. Rör ner dem i smeten. Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Rör ner det i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Stjälp upp kakan och låt den kallna.
 
Vispa ihop ingredienserna till frostingen.
Bre på kakan när den kallnat helt.
Jag brukar göra mönster med en gaffel.
Skär upp kakan i rutor/tårtbitar beroende på vilken form du har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0