Flädercheesecake med jordgubbar

 
12-14 bitar
 
Tårtbotten:
 
2 dl cornflakes
1,5 dl rågflingor
1 dl vetemjöl
1 dl mörkt muskovadosocker eller brun farin
75 gram smör
 
Cheesecakefyllning:
 
4 st gelatinblad
kesella (1 burk 10%)
4 dl cremefraiche eller färskost t.ex Philadelphia
250 gram kesella vanilj(1 burk)
2 dl flädersaft,koncentrerad
0,5 citron,skal och pressad saft
1,5 dl florsocker
1 st vaniljstång
 
Flädergelé:
 
2 st gelatinblad
2 dl flädersaft
 
Garnering:
 
Jordgubbar
ev myntablad
 
 
Botten:
Sätt ugnen på 200°. Mixa cornflakes, rågflingor, mjöl, socker och smör i matberedare. Tryck ut degen i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Förgrädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt kallna.
 
Fyllning:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Blanda alla mejeriprodukter med flädersaft, citronskal, citronsaft och florsocker i en kastrull. Halvera och skrapa ur vaniljstången. Blanda ner vaniljfröna i kastrullen. Låt blandningen koka upp och vispa den slät. Ta kastrullen från värmen. Ta upp och låt gelatinbladen smälta i blandningen. Låt svalna innan den hälls i pajformen.
Ställ tårtan i kylen 1–2 timmar för att stelna.
 
Gelé:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Värm saften i en kastrull. Tillsätt gelatinet under omrörning. Låt gelén stelna tills den är trögflytande innan den hälls över tårtan. Låt stå ytterligare ca 2 timmar i kylen för att stelna.
Lossa tårtan från formen och lägg den på ett fat. Garnera med jordgubbar och mynta.
 
 
 

 

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej! Underbara recept men jag har letat som en galning efter ett recept som du har haft på din blogg men av någon anledning inte har kvar, - daimcheesecake. Lagade den jätte ofta innan och nu när jag skulle göra den igen så hittade jag inte receptet:( har du kvar det någonstans? Det var daimkulor i fyllningen och vit choklad blandat med créme fraiche på cheesecaken.

2014-06-17 @ 18:07:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0