Bifteki

 
Jag har inga exakta mått på kryddningen.
Man får gå på känsla :-)
 
500 g nötfärs
1 ägg
2 dl mjölk
1/2 dl ströbröd
1 vitlöksklyfta
Skalet från 1 citron+ lite saft
Timjan,oregano,mynta,persilja,chilipeppar,salt,svartpeppar
1 paket fetaost
 
Blanda mjölk och ströbröd och låt svälla.
Rör ihop färsen och ägget.
Tillsätt sedan ströbrödsblandningen.
Häll i kryddor och forma smeten till biffar.
Tryck ner en bit fetaost i mitten på varje biff,nyp till och forma.
Stek på medelvärme.
Till dessa gjorde jag klyftpotatis.
Jag hade på endast salt och olivolja.
Mot slutet hade jag på lite ströbröd så att dom fick krispig och fin yta.
Servera med tzatsiki.
 
Tzatsiki:
 
4 dl turkisk yoghurt
1 dm gurka
1 vitlöksklyfta
Citronsaft
En skvätt olivolja
Salt och peppar
 
Riv gurkan och pressa ur saften.
Blanda yoghurt,gurka,pressad vitlök,citronsaft och olja.
Smaka av med salt och peppar.
Låt stå en stund i kylen före servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0