Plankstek

 
Igår gjorde jag plankstek hemma.
Jag brukar inte vilja äta det ute eftersom man inte vet hur fräscha plankorna är.
Därför köpte jag egna och provade på mina grannar som verkade gilla det :-)
 
4 port
 
4 plankor med tillhörande underlägg(köpta på Clas Olsson)
1 bit entrecote
Salt,peppar
 
Ca 10-12 potatisar(mjöliga)
Smör
2 äggulor
En skvätt mjölk
Ca 1 dl riven västerbottenost
Salt,peppar
 
1 paket bacon
Haricot vertes(eller sparris)
Bearnaisesås
2 tomater
 
Innan första användningen ska plankorna smörjas in med olivolja och stå i ugnen i 2 timmar på 100 grader.
Låt kallna och torka bort överflödig olja.
 
Skala och skär potatisen i mindre bitar så går den snabbt att koka.
Lägg sedan potatisen i en bunke med visp.
Ha i en klick smör och en skvätt mjölk.Vispa moset klumpfritt.
Rör i osten,salta och peppra.
 
Spritsa ut moset runtom på plankorna.
Lägg en tomat i varje hål.
Skiva köttet och skär bort senor och fett.
Klappa in salt och peppar på varje sida.
Stek i smör lite hastigt på vardera sida,bara så att köttet får lite färg.
(Om man absolut inte vill att köttet ska vara minsta rosa så får man steka klart det helt först innan man ställer in det i ugnen.Det går ganska snabbt där så har man en rejäl köttbit så blir det nog inte helt genomstekt)
Lägg ett par köttbitar i mitten av varje planka.
Stek baconet lite lätt.
Ta en bunt haricot vertes och linda en skiva bacon runt varje bunt.
Lägg det på plankan.
Ställ in plankorna i ugnen på 200 grader tills moset fått fin färg.
Jag satte på grill de sista minuterna.
Häll på ordentligt med bearnaisesås.
Ställ plankorna på underläggen och så är det klart! :-)
Servera gärna med ett gott rödvin!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0