Tekakor med havregryn



Ca 16 st:

4 dl havregryn
5 dl mjölk
50 g smör el margarin
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 msk socker
ca 8 dl vetemjöl

Ugn: 225 grader

Gör så här:

Låt havregrynen svälla i mjölken ca 30-60 min.
Smält fettet, häll i grynmassan och värm under omrörning tills det är ca 37 grader.
Smula jästen och rör ut den i lite av grynblandningen.
Tillsätt sedan resten av blandningen, salt, socker och det mesta av mjölet.
Arbeta degen väl och jäs i ca 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda den och dela den i ca 16 bitar som rullas till runda bullar.
Platta till bullarna till kakor, ca 1 cm tjocka.
Lägg dem på bakplåtsklädda plåtar och jäs i ca 30 min.
Grädda mitt i ugnen i ca 8 - 10 min.
Låt dem kallna på galler under bakduk. De går bra att frysa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0