Kanellängder



2 st

Receptet var egentligen för 4 st längder men jag tyckte det var lite mycket så jag halverade det.

75 g margarin eller smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
En nypa salt
0,75 dl socker
1 tsk malen kardemumma
1/2 ägg
7,5 dl vetemjöl

Pensling och garnering:
1/2 ägg
Pärlsocker
(ev mandelspån)

Kanelfyllning:
50 g margarin
1/4 dl socker
1/2 msk kanel

Kan ev behövas lite mer beroende på hur mkt fyllning man vill ha.
Jag vill ha mkt ;-)

Smält matfettet i en kastrull.
Häll på mjölken och ljumma till 37 grader.
Smula ner jästen i en degbunke.
Rör ut den med lite av degspadet.
Häll i resten av degspadet.
Tillsätt salt,socker,kardemumma,uppvispat ägg och drygt hälften av mjölet.
Arbeta degen blank,pösig och smidig.
Tillsätt resten av mjölet efter hand.
Spara något till utbakningen.
Degen är färdig när den släpper bunkens kanter.
Strö på lite mjöl.
Jäs den övertäckt 30-40 min.

Ta upp degen på bakbordet och knåda den.
Dela den i 2 delar.
Kavla ut varje del till en rektangulär kaka 20*35 cm.
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen.
Bred på fyllningen.
Rulla ihop degen från ena långsidan.
Lägg rullen på en plåt med bakplåtspapper med skarven nedåt och klipp jack i rullen med ett par cm mellanrum.
Lägg flikarna växelvis åt höger och vänster.
Låt längderna jäsa till knappt dubbel storlek(ca 30 min)
Pensla med uppvispat ägg.
Strö över pärlsocker(och ev mandelspån)
Grädda i nedre delen av ugnen 15-20 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0