Kålpudding



Såhär gör jag min.
Du behöver:

1/2 vitkålshuvud
Ljus sirap
Smör att steka i

Ca 400 gram blandfärs
1 1/2 dl kokt grötris eller vanligt ris
2 dl mjölk
1 gul lök
Salt,peppar

Hacka löken och bryn lätt i en stekpanna.
Lägg åt sidan och låt svalna.

Skär vitkålen i små bitar och stek den i omgångar i smör.
Ringla över sirap.
När allt är stekt lägger du allt tillsammans i stekpannan och slår på nån dl vatten.
Låt puttra en stund.

Blanda färs,ris,lök,ägg,mjölk och kryddor.
Lägg hälften av kålen i botten av en ugnsform.
Bre ut färsröran över och lägg på resten av kålen.
Ställ in i ugnen på 175 grader i ca 45min-1h.

Brunsås:

Ca 3 dl vatten
En liten bit vitkål(skuren i småbitar)
Några kryddpepparkorn
1,5 msk kalvfond
Ca 1 dl matlagningsgrädde
Soja
Salt,peppar
En skvätt ljus sirap
Mörk maizena redning

Koka upp vatten,fond,kryddpeppar och vitkål.
Koka vitkålen mjuk.
Tillsätt grädde,soja,kryddor och sirap.
Låt koka upp och red av med maizena till önskad konsistens.
Sila av såsen så att du får bort kål och kryddpeppar.

Servera kålpuddingen med såsen,rårörda lingon och ev potatis.
Jag tycker inte att det är nödvändigt eftersom det är ris i puddingen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0