Dammsugare

 
Ca 15 st
 
100 g smör eller margarin
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1-2 msk kakao
Ca 3 dl småkaks eller sockerkakssmulor
Arrakessens (eller punsch) efter smak 
 
Garnering:
250-300 g mandelmassa
(grön hushållsfärg)
Mörk blockchoklad
 
Rör matfett,florsocker,vaniljsocker och siktat kakaopulver poröst.
Tillsätt kaksmulorna och rör tills allt är blandat.
Jag mixade hälften sockerkakssmulor och hälften kaksmulor i en mixer innan jag blandade ner det.
Smaka av med arrakessens eller punsch.
Jag använde arrak.
Ställ "degen" kallt en stund.
Rulla ut "degen" till 5 cm långa bitar.
Klä dem med tunt kavlad mandelmassa eller marsipan,grönfärgad.
Doppa ändarna i smält blockchoklad.
Jag använde färdig marsipan som redan var utkavlad och Lindt mörk choklad 70 %.
Låt torka i kylskåp på bakplåtspapper.
Vill man så kan man göra en lång längd av degen och klä med marsipan och sedan skära i 5 cm långa bitar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0