Fiskgryta med saffranscreme



Detta recept hittade jag på Coop.
I receptet ska det egentligen vara krossade tomater med örter men jag valde naturella tomater som jag smaksatte själv med örter.
Det ska även vara blandad fisk men jag valde bara lax.

4 portioner

1 msk olivolja
400 g skivad potatis
200 g skivad morot
1 hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
400 g krossade tomater
2 dl vitt vin
2 dl vatten
Salt,svartpeppar,basilika,persilja
400 gram lax(t.ex laxbitar eller tärningar)

Till servering:

2 dl crème fraiche med saffran och tomat

Gör så här:

Hetta upp olja i en rymlig kastrull och bryn potatis, morot, lök och vitlök 5 minuter.
Slå på krossade tomater, vitt vin och vatten. Salta och peppra.
Koka tills potatisen mjuknat, cirka 20 minuter.
Skär fisken i mindre bitar om du använder större bitar eller hel lax. 
Lägg i fisken och koka upp en gång till.
Stäng av värmen, lägg på ett lock och låt stå ytterligare 5 minuter.
Servera med saffranscème och eventuellt en bit gott bröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0