Cheeseballsgratäng



När jag först fick höra om denna gratäng var jag väldigt skeptisk,men sen blev jag mer och mer nyfiken och det var riktigt gott.Nästa gång skippar jag nog dock champinjonerna eftersom familjen inte gillar det och har i mer kött istället.
Vill man inte ha bechamel i så blir det nog minst lika gott med matlagningsgrädde.


ca 4 pers
500 g fläskfile
1 påse cheeseballs (den stora)
6 färska champinjoner
100 g riven ost
Gratängsås:
4 msk mjöl
4 msk smör
7 dl mjölk
1½ dl creme fraiche med vitlök

Gör så här:
Skiva filen och stek i stekpannan med en klick smör så att dom få lite färg.
Skiva och bryn även champinjonerna.
Gratängsåsen:
Smält smöret och rör i mjölet.
Tillsätt mjölken och creme fraiche och låt koka ihop.
Smörj en gratängform sen lägger du i ett lager med filé, häll på halva påsen med cheeseballs och sen gratängsås på det,sen filé och såsen som är kvar.
Toppa med riven ost.
Servera med t.ex ugnrsrostade rotfrukter och en sallad.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0