Vit chokladmoussetårta



Denna tårta hade vi som bröllopstårta när vi gifte oss :-)

Till 8-10 personer

Botten:

8 digestivekex(ca 110 g) Jag tog några till+ mer smör för det räckte inte till min springform
50 g smör
1 form,ca 20 cm i diameter med löstagbar kant(min form är något större)

Fyllning:

1 dl vispgrädde
300 gram vit blockchoklad eller minutblock
300g philadelphiaost


Lägg kex och smör, skuret i mindre bitar, i matberedare monterad med en kniv.
Kör ihop till en smulig blandning.
Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, ca 20 cm i diameter. Ställ kallt.
Hacka eller bryt chokladen i mindre bitar.
Värm grädden i en liten kastrull.
Ta kastrullen från värmen och smält blockchokladen i den varma grädden under omrörning.
Lägg färskosten i en bunke. Blanda i chokladen, gärna med elvisp.
Bred ut fyllningen i formen.
Låt stelna ca 6 timmar i kylskåpet.Gärna under natten.

Jag garnerade tårtan med vita och mörka chokladhjärtan,florsocker och röda rosor.
Serverade även jordgubbar till.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0