Bullar med nutella



Kanelbullar är gott men ibland kan det vara kul att variera sig lite och nutella är ju sååå smaskigt ;-)
Till halva degen använde jag nästan 1 burk nutella.
Resten fyllde jag med blåbärssylt och hade pärlsocker på.
Dom gjorde jag inte som knutar.

Ingredienser

40 st

50 g jäst för söta degar
150 g Arla smör
5 dl Arla Ko mjölk
1 tsk salt
1 dl strösocker
1 1/2 tsk stött kardemumma
14 – 15 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke.
Smält smöret.Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37°.
Häll degspadet över jästen,rör om så att jästen löser sig.
Tillsätt salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl.
Arbeta degen tills den blir blank och smidig.
Låt jäsa under bakduk ca 30 min.
Arbeta degen på lätt mjölat bakbord.
Dela den i två delar och kavla ut dem till rektanglar, ca 30x45 cm.
Fördela valfri fyllning på rektanglarna.
Vik långsidorna mot varandra.
Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor.
Tänj och vrid degremsorna och forma dem till lösa knutar.
Lägg på bakplåtspapper och jäs i ca 30 min.
Pensla bullarna med ägg och grädda på 225 graders ugnsvärme i ca 6-7 min.

Förvara gärna bullarna i kylskåp så att inte chokladen smälter ut.
Sikta över lite florsocker över bullarna vid servering.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0