Potatisterrin



Det är ungefär som en potatisgratäng fast man gör i t.ex en brödform och skär upp i fina bitar.

I denna hade jag:

Ca 7-8 potatisar
1 paket matlagringsgrädde
1 vitlöksklyfta
Persilja,salt,peppar
Smakrik ost t.ex västerbotten

Gör såhär:

Skiva potatisen tunt.Gärna i matberedare.
Lägg bakplåtspapper/smörpapper o botten av formen.
Gärna upp på sidorna så att man kan lyfta ur terrinnen sen.
Jag klippte till en remsa som gick upp över kortsidorna.
Varva potatis,ost och persilja i formen.Tryck till.
Pressa vitlöken i grädden.
Salta och peppra.
Häll gräddblandningen i formen så att det nästan täcker.
Toppa med riven ost.

Ställ in i ugnen på 200-225 grader i ca 1 timme.
Låt terrinen svalna lite så att den går att lyfta ur formen.
Jag gjorde den dagen innan den skulle serveras.
Då hann den stå till sig lite i kylen,sen tog jag upp den ur formen och värmde på den i ugnen.
Skär i bitar och servera till t.ex en god köttbit.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0