Örtbrytbröd



Perfekt för buffébordet

2 bröd

50 g smör
3 dl vatten
2 dl mjölk
50 g jäst
2 msk strösocker
2 tsk salt
14 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g smör,rumsvarmt
2 dl riven ost,lagrad(jag tog parmesanost)
1 dl hackad rosmarin
1 dl hackad basilika

Pensling:
1 ägg

Garnering:
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl solroskärnor
2 tsk flingsalt

Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt vatten och mjölk och värm till 37°.
Rör ut jästen i degvätskan och tillsätt socker och salt.
Arbeta in mjölet lite i taget till en smidig deg.
Spara lite mjöl till utbakningen.Låt degen jäsa under bakduk ca 30 min.
Ta upp degen på lätt mjölad arbetsbänk och dela den i två bitar.
Forma degen till runda bullar och kavla sedan ut dem till två rektanglar,ca 20 x 30 cm.  
Bred på smör och strö över ost och örter.
Rulla ihop och skär i 2–3 cm breda bitar.
Lägg bullarna med snittytan uppåt i två cirklar på bakpappersklädda plåtar.
Sätt ugnen på 225°.
Låt bullarna jäsa under bakduk ca 30 min.
Pensla dem med uppvispat ägg och strö över frön och flingsalt.
Grädda mitt i ugnen 20–25 min.Låt dem kallna på galler.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0