Lax med ugnsrostad sötpotatis och tzatziki



Igår gjorde jag ugnsrostad sötpotatis för första gången.
Det var jättegott.
Smakade lite som ugnsrostade morötter.

Ca 6 potatisar räcker till 3 pers

Skala potatisen och skär i klyftor.
Ringla över olja,raps eller olivolja.
Strö över flingsalt och torkad timjan.
Rör om ordentligt med händerna så att potatisen blir täckt av olja och kryddor.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20-25 min.

Till potatisen gjorde jag lax som jag endast saltade lite och ringlade flytande margarin på och så hade vi tzatziki till.

Min tzatziki(ca 4 port):

4 dl turkisk yoghurt
1-2 vitlöksklyftor
Ca 1 dm gurka
Några droppar saft från en citron
Salt,peppar

Riv gurkan grovt och krama ur saften ur den.
Blanda med yoghurten och pressad vitlök.
Häll i en skvätt saft från citron och krydda.
Smaka av och låt stå kallt en stund innan servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0