Fläskfilégryta med thailändska smaker




Detta recept hittade jag i ett veckoblad från Coop.
Egentligen ska det vara grytbitar av nöt som ska koka länge men jag använde mig av fläskfilé vilket går snabbare och jag kan även tänka mig att det blir jättebra med lövbiff.

2 fläskfiléer(egentligen 400 gram grytbitar av nöt)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
2 msk olja eller margarin
1 tsk malen ingefära
2 tsk malen koriander
1 msk gurkmeja
1,5 tsk salt
2 tsk röd eller grön currypasta(jag använde röd)
400 g kokosmjölk
2 msk vetemjöl(jag använde ljus maizena)

Obs använder du grytbitar av nöt ska det kokas i 40 min enl receptet men enl mig minst 2 timmar.
Annars ska allt göras på samma sätt.

Skär fläskfilén i bitar.
Skala och grovhacka löken.Pressa vitlöken.
Dele,kärna ur och strimla paprikan.
Bryn köttet i omgångar i lite fett och lägg över i en gryta.
Låt ingefära,koriander och gurkmeja fräsa med mot slutet.
Fräs lök,vitlök och paprika och blanda allt i grytan.
Krydda med salt och currypasta och häll i kokosmjölken.
Koka upp under omrörning och låt koka en stund på svag värme.
Red av med maizena eller 2 msk mjöl med lite vatten.

Servera med ris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0