Salami och brieostpaj



När jag kikat igenom olika recept på denna paj så har jag tyckt att det varit lite väl mycket fyllning och äggstanning i så jag körde på en egen variant som blev super om jag får säga det själv ;-)

Pajdeg:

125 gram smör eller margarin
3 dl vetemjöl
2-3 msk vatten

Skär smöret i kuber.Blanda ihop.Gärna med degkrokar.
Ställ kallt en stund.
Tryck ut pajen i en pajform(gärna med löstagbara kanter)
Nagga med en gaffel och ståll in i ugnen på 225 grader i 10 minuter.

Fyllning:

100 gram salami
100 gram brieost

Äggstanning:

2 ägg
1 dl grädde
1 dl mjölk
Salt,peppar

Tycker man att man vill ha lite mer äggstanning är det bara att tillsätta ytterligare 1 ägg och 1 dl gräddmjölk.

Skär salamin och brieosten i bitar.
Vispa ihop äggstanningen.
Ta ut den förgräddaden pajdegen.
Sänk värmen till 200 grader.
Lägg i salamin och osten.
Häll över äggstanningen.
Grädda i ca 20-25 minuter(tills stanningen stannat)

Servera med en fräsch sallad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0