Krämig linssoppa



Ingredienser

4 port

2 1/2 dl torkade röda linser
2 rödlökar
1 vitlöksklyfta
Arla smör-&rapsolja
1 burk passerade tomater, ca 400 g
8 dl grönsaksbuljong
1/2 tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
2 gula paprikor(jag hade endast lite till garnering)
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche paprika&chili
rivet skal och saft av 1/2 citron(jag hade ingen.Blev gott ändå)

Om man vill att den blir lite mildare kan man byte ut hälften av cremefraichen mot vanlig cremefraiche.

Gör så här

Skala och hacka lök och vitlök.
Fräs linser lök och vitlök i smör-&rapsolja i en gryta.
Tillsätt tomater,buljong, salt och peppar.
Låt koka 3-5 min under lock.Skär paprikorna i bitar och lägg dem i soppan.
Rör ner crème fraiche och låt koka ytterligare 5 min.
Smaka av med citronsaft. Strö över skalet och servera med bröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0