Hemmagjorda pizzor

Pizzadeg till 2 plåtar

50 g jäst
5 dl ljummet vatten(37 grader)
4 msk olivolja
2 tsk flingsalt
12-14 dl vetemjöl

Gör så här:

Smula jästen i en bunke.
Värm vattnet till 37 grader och häll på lite av vattnet över jästen och rör tills jästen är helt upplöst i vattnet.
Tillsätt resten av vattnet olja och salt och rör om.
Ha i lite vetemjöl i taget använd gärna elvisp med degkrokar och kör tills det blivit en fin deg.
Låt jäsa under bakduk ½ - 1 timme.

Pizza hawaii



Jag struntade i att göra tomatsås denna gång så jag blandade bara tomatpuré med pizzakryddor,salt och peppar.

På den ena pizzan hade jag:

Strimlad skinka
Ananas i bitar
Bananskivor
Curry
Riven pizzaost


En Italiensk pizza



På den hade jag:

Tomatpuré blandat med hackad färsk basilika
Serranoskinka
Mozarellaost
Svarta oliver
Soltorkade tomater
Pinjenötter
Basilikablad

Grädda pizzorna på 225 grader i ca 15 minuter.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0