Grekisk potatiskaka



Detta recept är från programmet halv 8 hos mig.
I orginalreceptet serveras potatiskakan med oxfilé,bearnaisås och rödvinsglace men min bearnaisås skar sig så jag hoppade över den och glacen och gjorde en kall fusk bearnaise till.Jättegott!!
Jag hade fläskfilé istället för oxfilé.

Potatiskaka

10 st potatisar, skivade
2 st medelstora rödlökar, skivade
2 st vitlöksklyftor, pressade
0.5 burk pimientooliver, ca 80 g,finhackade
1 pkt fetaost 250 g, smulad
150 g smör
2 dl vispgrädde
1.5 tsk salt
2 krm svartpeppar
2 dl ost, riven

Gör så här:
 
Potatiskaka

Fräs potatisen i smöret i en stor kastrull på svagvärme i ca 5 minuter.
Tillsätt grädden, vitlök salt och peppar.
Tag bort kastrullen från plattan och blanda i oliver, rödlök och fetaost.
Packa sedan blandningen fint och hårt i en ugnsfastform och strö över den rivna osten.
Grädda mitt i ugnen på 185 grader i ca 1 timme och 15 minuter.
Om gratängen börjar få för mycket färg, täck med ugnsfolie.

Kall fuskbearnaise

2 dl créme fraiche
1 tsk torkad dragon
1 msk vitvinsvinäger
1 msk riven gul lök
3 msk hackad persilja
½ tsk salt
½ tsk flytande honung
1 krm vitpeppar
Blanda ihop alla ingredienser.
Låt gärna såsen stå dra en stund i kylskåpet innan servering.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0