Barbietårta



Jag gjorde 2 tårtbottnar.

  • 8 ägg
  • 4 dl socker
  • 2 dl potatismjöl
  • 2 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver

Gör så här:

Smörj och mjöla en form med löstagbar kant.
Vispa ägg och socker riktigt luftigt med elvisp eller i matberedare.
Blanda mjöl, potatismjöl och bakpulver noga.
Rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Rör tills den är slät, men inte mer än nödvändigt.
Bred ut smeten jämnt i formen. Sätt in kakan i 200 grader varm ugn, sänk genast temperaturen till 175 grader och baka av i cirka 30 minuter. Känn i mitten med en sticka om kakan är fast.

Den ena smeten hällde jag i en form med löstagbar botten.
Den andra smeten hällde jag i en sockerkaksform med hål i.

Jag gjorde 2 fyllningar.
Den ena med geishafluff och den andra med hallon blandat med grädde,socker och vaniljsocker som jag vispade upp.

Geishafluff:

3 dl vispgrädde
Ca 150 gram geishachoklad

Värm grädde och geisha i en kastrull tills chokladen smälter på ganska låg värme.
Det får absolut inte koka.
Kyl sedan ner blandningen några timmar.
Jag gjorde det på kvällen och låt det stå under natten sedan vispar man upp det på morgonen till ett fluff.

Jag la sedan den runda botten längst underst och la på hallonmoussen sedan la jag sockerkakan ovanpå och den hade jag delat i 3 delar.
Ett lager med geishafluff och sedan hallonmousse på det översta lagret.
Bred sedan grädde ovanpå och lägg över rosa marsipan med jordsubbssmak.

Jag gjorde ett mindre hål i mitten av tårtan.
Där stoppade jag ner en barbie som jag hade tagit av benen på och gjort en tubtopp av marsipan till.
Jag gjorde sedan ett vitt skärp av marsipan som täckte hålet hon satt i och garnerade klänningen med vita sockerkulor.


Kommentarer
Postat av: Monica

Shit va häftig. Du är riktigt kreativ du. Jävligt snygg blev den! Puss!

2010-10-31 @ 08:18:20
URL: http://nickies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0