Heta kycklingköttbullar



350 g Kronfågel kycklingfärs (jag tog ett paket på 400 gram)
1/2 dl ajvar relish
3 msk ströbröd
1 tsk sambal oelek
Ca 3/4 tsk salt
1 litet ägg
Fint rivet skal från 1/2 citron
1 msk potatismjöl
Smör till stekning

Röra med vitlök:

2 dl fet yoghurt (grekisk/turkisk)
Det går även bra med cremefraiche,matyoghurt el dyl
1 msk hackad mynta
1 pressad vitlöksklyfta
Salt och peppar

Gör såhär:

Rör samman ajvar relish,ströbröd,sambal oelek salt,ägg,citronskal och potatismjöl.
Låt stå i ca 10 min.Blanda väl med kycklingfärsen.
Forma färsen med lätt hand till runda bollar med vattensköljda händer.
Stek dem gyllenbruna i smör.
Skaka pannan då och då och låt eftersteka på svag värme.
Blanda samman röran och smaka av med salt och peppar.
Servera köttbullar,klyftpotatis och vitlöksdoftande röra till!

Jag stekte mina i ugnen på 225 grader i ca 20 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0