Cevapcici

Idag testade jag att göra egna Cevapcici efter ett recept jag hittade.
Det är svårt att få till den rätta smaken så att dom smakar som köpta men det blev gott iaf.
Särskilt med rätt tillbehör.



  • 500 g lammfärs(jag tog blandfärs)
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 ägg
  • 1/2 dl vatten
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
    (Jag tog även i lite paprikapulver)
  • Gör så här:

    Skala och finhacka löken.
    Blanda lammfärs lök,pressad vitlök,ägg,vatten,sambal oelek,salt och peppar till en smidig färs.
    Forma avlånga "järpar" av färsen.
    Stek järparna i smör tills dem har fått en gyllenbrun färg runt om (eller stek i ugn i ca 15-20 minuter på 225 grader.)

    Servera med ris,Aivar Relish och gräddfil/cremefraiche/matyoghurt el dyl och gärna en tomat och rödlöksallad.



    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0