Tacopaj



Orginalreceptet hittar ni här.
Jag har gjort några ändringar.

Ingredienser

6 port

150 g Arla® smör
3 dl vetemjöl
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten

Jag gjorde en hälsosammare pajdeg som även är mindre mäktig.
Den görs på samma sätt som den vanliga pajdegen.


50 gram margarin
1 dl kesella 1%
1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl

Fyllning:
500 g nötfärs
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 dl  lätt crème fraiche paprika chili
2 dl  lätt crème fraiche
Riven ost

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°.
Hacka ihop smör,mjöl och paprikapulver till en grynig massa,för hand eller i matberedare.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form,ca 30 cm i diameter.
Gör några hål i degen med en gaffel.
Ställ formen i kylen ca 30 min.
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 min.

Bryn köttfärsen i smör.
Tillsätt tacokrydda och vatten,låt koka ca 5 min.
Blanda lätt crème fraiche paprika&chili med lätt crème fraiche i en skål.
Skär tomaterna i skivor.
Fyll pajskalet med färs och bred på crème fraiche blandningen.
Täck med riven ost och tomater.
Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min,tills osten fått fin färg.
Vill du ha en lite mildare kryddning kan du minska mängden Arla Köket lätt crème fraiche paprika chili med 1 dl och öka motsvarande mängd Arla Köket lätt crème fraiche.
Servera med tacochips och sallad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0