Färskpotatispaj



En platta smördeg
1 kg kokt kall färskpotatis
4 vårlökar(jag hade ingen så jag hoppade över det)
3 ägg
2 dl gräddmjölk
1 kruka dill
salt & peppar
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 C.
Smörj en rund springform ca 25 cm diameter, med löstagbara kanter.
Lägg i en rund bottenplatta av smördeg.
Tryck upp den lite på kanterna.
Skär färskpotatisen i ca 1 cm tjocka skivor och lägg ut i formen.
Strimla löken och strö över.
Vispa ihop äggen och gräddmjölken.
Klipp ner dill i äggsmeten, salta och peppra.
Slå smeten över potatisen och strö över ost och lite finklippt dill.
Grädda ca 30min.
Låt pajen vila en liten stund innan servering.

Pajen serverade jag med ugnstekt lax med olivolja,flingsalt och citronpeppar.
Jag gjorde även en romsås på cremefraiche,röd stenbitsrom,klippt gräslök.salt och peppar.
Bara att blanda efter smak och tycke ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0