Rotfruktsgratäng med skinka



Jag kände att jag ville exprementera lite så receptet är på ett ungefär.
Hade i lite vad jag kände för och det vart riktigt gott.

Ca 6 normalstora potatisar
2 morötter
1 stor palsternacka
1 paket färdigstrimlad skinka(ca 180 gram)
Ca 3 paket matlagningsgrädde
2 pressade vitlöksklyftor
Ca 1/2 dl hackad persilja
Salt,grovmalen svartpeppar
Ca 1 1/2-2 dl riven Västerbottenost

Gör såhär:

Skiva potatis,morötter och palsternacka tunt.Gärna i matberedare.
Lägg det i en ugnsform och blanda med skinkan.
Blanda matlagningsgrädde,pressade vitlöksklyftor,persilja och kryddor i en bunke.
Häll det i formen och blanda väl.
Det ska täcka helt.Annars är det bara att hälla på lite mer grädde.
Strö över riven Västerbottenost och ställ in i ugnen på ca 225 grader i ca 60 min.
Dom sista 20 minuterna kan man lägga på lite ugnsfolie.

Servera med färska grönsaker.



/Veronica

Kommentarer
Postat av: Heddan3

Mycket gott! Kommer göras flera gånger.

2010-02-03 @ 13:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0