Parmesanköttbullar i tomatsås



Jag ville göra lite annorlunda köttbullar så jag mixtrade lite som vanligt och det blev kanongott :-)

Tomatsåsen

500 gram passerade tomater
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Olivolja
Ca 3 msk tomatpuré
Salt,svartpeppar,oregano,basilika(torkad eller färsk)
En nypa socker

Gör såhär:

Finhacka löken och pressa vitlöken.
Bryn i lite olivolja i en gryta eller större kastrull.
Häll i passerade tomater,tomatpuré och resten av ingredienserna.
Låt koka upp.Koka sedan på svag värme i minst 45 min.
Ju längre desto bättre ;-)

Köttbullarna

Ca 400 gram nötfärs
1 ägg
2 dl mjölk
4 msk ströbröd
2 msk finriven parmesanost
Salt,grovmalen svartpeppar,lökpulver,vitlökskrydda med örter

Gör såhär:

Blanda mjölken med ströbrödet,parmesanosten och kryddorna.
Låt svälla i ca 10 min.
Blanda under tiden ihop färsen och ägget.
Häll sedan ner ströbrödsblandningen i färs och äggblandningen.
Rör ihop till en jämn smet och forma till bollar.
Stek på medelvärme tills dom är genomstekta.
Lägg i köttbullarna i tomatsåsen när den börjar bli färdig.
Låt koka ca 10 min.

Servera med tagliatelle,finriven parmesanost och en färsk sallad.



/Veronica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0