Färskostfylld köttfärslimpa



Såhär gjorde jag på ett ungefär.

Ca 4 port

Köttfärslimpan:

Ca 500 gram nötfärs
1 ägg
2 dl mjölk
4 msk ströbröd
Några droppar kalvfond
Salt,svartpeppar,lökpulver
1 /2 ask Philadelphia(tomat och pesto)

Gör såhär:

Blanda mjölken med ströbrödet och kryddorna.
Låt svälla i ca 10 min.
Blanda under tiden ihop färsen,ägget och kalvfonden.
Ha sedan i ströbrödsblandningen och blanda om ordentligt.
Forma till en limpa och lägg den i en ugnsform.
Gör en ingropning i mitten längs hela limpan.
Fyll med lite av färskosten och nyp ihop med fingertopparna tills limpan blir helt slät.
Ringla lite flytande margarin över limpan.
Blanda sen gärna lite kalvfond med ett glas vatten och häll över och skjuts in i ugnen på 175 grader i ca 45 min-1 timme.

Såsen:

Skyn från formen
1 dl vatten
Resten av philadelphian
1 dl matlagningsgrädde
Några skvättar kalvfond
En skvätt soja
Salt,svartpeppar
Ljus maizena redning

Blanda ihop.Låt såsen koka upp och red av med maizena.
Det serverades med ugnsrostade rotfrukter som jag hade olivolja,flingsalt och grovmalen svartpeppar på,och en sallad.

/Veronica




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0