Pepparkakscheesecake med lingon och kardemumma




Ett bra avslut efter julmaten för den är inte så söt.
Väldigt fräsch.

Botten:

30 st pepparkakor
75 g smält smör

Fyllning:

1/2 tsk kardemumma
1 tsk kanel
5 dl cremefraiche(fet)
2 burkar kesella 10 %
1 burk kesella vanilj
2 msk vaniljsocker
1 dl lingonsylt
7 gelatinblad

Gelé:

6 dl lingon
1 dl strösocker
2,5 gelatinblad

Garnering:

Geléhjärtan

Sätt ugnen på  175°.
Mixa pepparkakor och smör.
Tryck ut smulet i bottnen på en form med löstagbar kant,ca 24 cm i diameter.
Grädda bottnen mitt i ugnen ca 10 min.Låt kallna.
Blanda creme fraiche, kesella,vaniljkesella, aniljsocker,lingonsylt och kryddor.
Lägg 7 gelatinblad i kallt vatten ca 5 min.
Ta upp och smält gelatinbladen med lite av smeten i en kastrull.
Blanda ner gelatinet i resten av smeten.Häll smeten i formen.Låt stelna i kylen ca 2 timmar.

Lägg 2 1/2 gelatinblad i kallt vatten ca 5 min.
Mixa lingonen med mixerstav.Sila dem.
Blanda saften med sockret och mät till 2 1/2 dl.
Värm lite av lingonsaften i en kastrull.
Ta upp och låt gelatinbladen smälta i saften.
Blanda  gelatinblandningen med resten av saften.
Låt blandningen bli trögflytande innan den hälls över kakan.
Låt den stå kallt ytterligare ca 2 timmar.
Garnera med geléhjärtan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0