Indiska köttbullar



Ingredienser

4 port

400 g nötfärs
3 msk ströbröd
1 1/2 dl Arla Ko mjölk
1 tsk salt
1 tsk garam masala
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk Arla smör
färsk koriander eller persilja

Sås:
1/2 dl vatten
3 dl Kelda klassisk gräddsås
1/2 tsk garam masala
1/2 tsk gurkmeja

Jag gjorde en egen gräddsås istället för keldas färdiga sen tillsatte jag garam masala och gurkmeja precis som i receptet fast utan vatten.

Min gräddsås

2 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
1 1/2 msk kalvfond
Salt,peppar
Ljus maizena redning

Gör så här

Blanda ströbröd och mjölk och låt det svälla ca 5 min.
Rör i salt, garam masala,vitlök och färsen.
Arbeta färsen smidig och forma till stora,ovala köttbullar.
Stek dem i smör i en stor stekpanna runt om,ca 5 min.
Häll i vattnet och såsen.Krydda med garam masala och gurkmeja.
Låt såsen koka några minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0