Korv och rotfruktspanna



Detta recept hittade jag på denna underbara matblogg.

4 port

Det här behöver du :

500 gram falukorv
2 morötter
2 palsternackor
1 gul lök
½ purjolök
1 kruka färsk persilja
1 dl grädde
4 dl mjölk
1 msk dijonsenap
1 förp. knorr fond (beef) (jag använde en köttbuljongtärning ist)
maizenamjöl + lite vatten (jag använde färdig ljus maizena)
Salt & peppar

GÖR SÅHÄR :

Skär falukorven i halvmånar och stek i stekpanna.
Lägg åt sidan så länge och diska ur stekpanna.
Skär lök, purjo, morötter och palsternacka i mindre bitar el. stavar.
Fräs på i stekpanna i en klick smör och lite olja.
Låt steka tills löken blivit genomskinlig. Slå på grädden, mjölken.
Klicka i senap i såsen och även fonden.
Låt allt få koka upp och sänk värmen.
Red ev. av såsen med maizenamjöl utrört i lite vatten för tjockare konsistens.
Finhacka persilja och strö över.
Smaka av med salt & peppar.
Jag serverade detta med risoni men vanligt ris går också bra.



/Veronica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0