Rågsiktskakor



4 st
  • 50 g margarin
  • 5 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 1 ½ tsk salt
  • 2-3 msk sirap (gärna ljus brödsirap)
  • 1 msk brödkryddor (eller ½ msk anis och ½ msk fänkål)
  • 13-14 dl rågsikt

Gör såhär:

1. Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°.
Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degvätskan.

2.Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor (om du använder hel fänkål och anis stöt dem i en mortel), och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.

3. Arbeta ihop till en deg. Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.

4. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den med några få tag, bara så att gasblåsorna pressas ur. Dela degen i 4 delar. Forma bitarna till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Lägg dem på 2 smorda plåtar. Nagga eller stick kakorna på några ställen med en gaffel. Tag ev ut ett hål i mitten.

5. Jäs kakorna övertäckta ca 30 min.

6. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 225°, 12 -15 min.

7. Låt kakorna svalna på galler under bakduk.

Gott med ost på till t.ex soppa.

/Veronica


Kommentarer
Postat av: Molly

åh, nostalgi! jag åt alltid det här brödet hos min mormor när jag var liten :) prickikorv är ett måste på ;)

ha en bra dag!

2009-09-11 @ 06:09:25
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0