Hemmagjorda pizzor

Deg till 2 plåtar:

50 gram jäst
4 dl vatten
6 msk olivolja
10 dl mjöl (jag hade 3 dl graham och 7 dl vetemjöl)

Gör såhär:
Värm vattnet till fingervarmt ca 37 grader och blanda med jästen lite i taget tills den löses upp.
Tillsätt oljan och lite mjöl i taget och rör till en smidig deg.Gärna med degkrokar.
Låt jäsa 30 min under bakduk.
Dela degen i 2 delar och kavla sedan ut den till 2 rektangulära plattor direkt på plåtar med bakplåtspapper.
Lägg på valfri fyllning.


Tomatsås:
Olivolja
1 gul lök
Ca 500 gram finkrossade tomater
Ett par msk tomatpuré
Salt,svartpeppar,vitlökspulver(eller en vitlöksklyfta),en nypa socker och pizzakrydda

Gör såhär:
Häll lite olivolja i en kastrull och bryn löken lätt tills den blivit mjuk.
Tillsätt krossade tomater,tomatpuré och kryddor.
Låt koka ca 10-15 min.Låt svalna.


Ex på fyllning 1:


1 paket färdigstrimlad skinka
Några ananasringar
1 banan
Curry
Pizzakrydda
Riven pizzaost

Gör såhär:
Lägg på tomatsås sedan skinka,ananas skurna i bitar och banan skuren i skivor.
Krydda med pizzakrydda och sedan med curry på bananerna.
Strö på osten.


Ex på fyllning 2:

Ca 500 gram nötfärs
1 påse tacokrydda
Tortillachips
2 tomater
Riven pizzaost

Gör såhär:
Stek färsen och tillsätt kryddpåsen+lite vatten.
Bre på tomatsåsen och sedan köttfärsen när den har kallnat.
Smula över lite tortillachips och lägg på tomaterna skurna i skivor.
Strö över riven ost.

Grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min.

/Veronica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0