Grötbullar



50 gram jäst
50 gram smör(jag tog margarin)
5 dl vatten
1/2 msk ättika(Jag uteslöt det)
2 msk sirap(Jag uteslöt det)
2 dl havregrynsgröt
1 dl vetegroddar
12-14 dl lantrågmjöl el. rågsikt
(Jag tog ist 10 dl vetemjöl med fullkorn och resten vanligt vetemjöl) 

GÖR SÅHÄR :

Smält smöret & häll på vattnet, ljumma till 37 grader.
Smula ner jästen i en degbunke och lös med degvätskan.
Häll sedan på all vätska samt resten av ingredienserna. Spara lite mjöl till utbakning.
Arbeta degen för hand eller med degkrokar ca 5 min.
Låt jäsa i bunken övertäckt ca 1 timme.
Ta upp på mjölat bakbord och knåda degen smidig.
Dela degen i ca 15 runda, lite avlånga bollar.
Lägg på plåt och låt jäsa övertäckt ca 30 min.
Pensla med vatten eller uppvispat ägg och strö över havregryn.
Grädda ca 15-20 min 200 grader.

/Veronica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0