Grekiska hamburgare



Hamburgare ca 6 st

Ca 500 gram köttfärs
1 ägg
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl mjölk
3 msk ströbröd
Ett halvt paket fetaost
Salt,grovmalen svartpeppar,oregano

Gör såhär:

Blanda mjölk,ströbröd och kryddor.Låt svälla ca 10 min.
RFör unde tiden ihop färsen,pressad vitlök,ägget och smula i fetaosten.
Rör sedan i mjölk blandningen och forma till hamburgare.
Stek på medelvärme tills köttsaften är klar och dom inte är rosa inuti.

Hamburgebröd ca 6 st:

1/2 paket jäst
2 dl mjölk
1 msk olja
6 dl vetemjöl
Ev 1 msk socker
En nypa salt
Sesamfrön

Gör såhär:

Värm mjölken till 37 grader fingervarmt.
Blanda med jästen,lite i taget tills den löses upp.
Ha i olja,socker,salt och mjölet lite i taget.
Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa 30 min.
Baka ut till runda bullar och platta till dom lite.
Pensla därefter med mjölk och ha på sesamfrön.
In i ugnen ca 7-10 min,250 grader.

Låt svalna på galler.Skär itu strax innan dom ska ätas.



Tzatziki:


2 dl turkisk yoghurt
1 halv gurka
1 pressad vitlöksklyfta
Några droppar citron
Salt,peppar

Gör såhär:

Riv gurkan grovt på ett rivjärn.Låt den rinna av i ett durkslag.
Blanda sedan ner det i yoghurten och tillsätt resten av ingredienserna.
Låt stå i kylen en stund.

Klyftpotatis för ca 4 pers:

Ca 10 potatisar
Olja(jag använder rapsolja)
Kryddor-valfria(jag använder salt,grovmalen svartpeppar och dragon)

Gör såhär:

Skala potatisarna och skär i klyftor.
Ringla över lite olja,ha på valfria kryddor och blanda om.
Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 20-25 min.


Servera hamburgarna med sallad,gurka,tomat och ha på tzatziki.
Gott med morotstavar att dippa också.

/Veronica



Kommentarer
Postat av: Mickan

fan Veronica, du är så duktig som fixar o donar!!

2009-09-05 @ 00:23:22
URL: http://schnajjgol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0