Morotsbröd med keso



20 st

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
4 dl finriven morot
250 g KESO® cottage cheese
2 tsk salt
1 msk Arla smör-&rapsolja(jag tog milda culinesse)
4 dl grahamsmjöl
13-14 dl vetemjöl(jag tog vetemjöl med fullkorn) 

Gör så här

Smula jästen i en bunke, häll över vattnet och rör tills jästen löser sig. Tillsätt morot, cottage cheese, salt, smör-&rapsolja och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg, den ska vara ganska lös. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Ta upp degen på lätt mjölad bänk och knåda den en kort stund. Dela degen i två bitar och forma varje bit till två tjocka längder. Platta till dem lätt med handen och skär varje längd i 10 bitar. Lägg dem tätt på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 20 min. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.

Låt bröden svalna på galler.

/Veronica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0