Tekakor(fiberrika)



Ca 20 st

50 gram jäst
5 dl vatten
2 1/2 dl havregryn(jag använde icas fiberberikade)
1/2 dl rapsolja
2 msk socker(jag uteslöt det)
1 tsk salt
10 dl vetemjöl(jag använde vetemjöl med fullkorn)

Koka upp vattnet och häll över havregrynen.Tillsätt oljan.
Låt det svalna till 37 grader.Smula i jästen.
Blanda i salt,socker och lite vetemjöl i taget tills det blir en smidig deg.
Låt degen jäsa i 30 min.
Dela degen i 2 delar som rullas ut i längder.
Skär värje längd i 10 bitar och rulla till bullar.
Platta ut bullarna och nagga dom med en gaffel.
Låt jäsa i 30 min.

Grädda dom i mitten av ugnen.225 grader,5-6 min.
Låt svalna på galler under bakduk.

/ Veronica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0