Mellanmålsbullar



25 g margarin eller smör
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
1/2 tsk salt
1/2 dl socker(jag brukar utesluta det)
100 g keso
Ca 8 dl vetemjöl( jag använder vetemjöl med fullkorn)
Jag brukar även tillsätta 1 tsk kardemumma när jag har i saltet.

Pensling:1/4 dl mjölk+ 2 tsk socker eller 1 ägg(jag penslar med 1 uppvispat ägg)

Smält matfettet och tillsätt mjölken.
Låt degspadet bli fingervarmt,ca 37 grader.
Smula ned jästen i degbunken.Häll i lite av degspadet.
Rör om så att jästen löser sig.Tillsätt resten av degspadet samt salt,socker,keso och större delen av mjölet.
Låt den jäsa i degbunken till dubbel storlek.
Ta upp degen på bakbordet.Arbeta den smidig med resten av mjölet.
Gör runda bullar.Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper.
Låt dom jäsa under bakduk till dubbel storlek.
Pensla med lite mjölk blandat med socker eller med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen 8-10 min,250 grader.

/Veronica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0