Smaskig köttgryta



Ca 6-700 gram grytbitar(nöt)
2 lökar
2 vitlöksklyftor
1 liter vatten
2 köttbuljongtärningar
Någon msk tomatpuré
2 morötter
En halv stor burk champinjoner(eller 1 liten)
Några lagerblad
Salt,peppar
Några droppar soja
Redning(jag använde majzena brun redning)
Extra fin cremefraiche med smak fetaost/soltorkad tomat

Görsåhär:
Skär lök i klyftor och hacka(eller pressa) vitlöken.
Bryn det i en gryta.
Skär grytbitarna i mindre bitar.Lägg i grytan med det andra och låt det få färg.Ha i tomatpurén och rör om.
Häll på vattnet och tillsätt buljongtärningarna,salt,peppar och lagerblad.
Låt allt koka under lock i minst 1 och en halv timme så köttet blir mört.
Skär morötterna i bitar och ha i när det är ca 20 min kvar.
Ha då även i champinjonerna.
Droppa i lite soja,smaka av med ev mer salt och peppar och red av grytan till lagom konsistens.
Avsluta med att ha i valfri mängd av cremefraichen.
Jag hade i ungefär halva burken.Servera med ris och en god sallad.


Jag och Isabelle hade den till ugnsbakad lax på Valborg och det var också supergott.
Nästa gång ska jag testa den till kyckling :-)


/Veronica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0