Banankaka

Idag behövde jag göra av med några övermogna bananer så jag slängde ihop en banankaka.
Det blev inte den vanliga banankakan som jag brukar göra med choklad i.
Jag hade alldeles för lite blockchoklad så det fick bli en annan.



Ingredienser:
2 stora övermogna bananer
50 gram smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
½ dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel


Gör såhär :
Smält smöret & låt svalna. Vispa ägg & socker poröst. Blanda mjöl, bakpluver, vaniljsocker & kanel, rör ner i smeten. Tillsätt matfett & mosade bananer, häll i mjölken. Smörj en rund form & bröa den med havregryn. Häll i smeten & grädda 40 - 50 min 175 grader.
Sikta över lite florsocker före servering.



Denna brukar jag göra när jag har choklad hemma och den är något av det godaste jag har ätit i fikabrödsväg.


Ingredienser

75 g smör
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
100 g blockchoklad
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Gör så här
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna.
Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med vispad grädde,vaniljglass eller ät den som den är

/Veronica


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0