Anna Skipper limpa



2 limpor


5 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2.5 dl fyrkornskross
1 dl vetegroddar
1 tsk havssalt
4 tsk bikarbonat
5 msk blandade brödkryddor
1 liter ekologisk filmjölk
0.5 dl sirap

Gör så här...

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa två 1,5 liters formar.

2. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.

3. Tillsätt filen och sirapen och rör om ordentligt. Fördela smeten i de två formarna och in i ugnen i ca 80-100 minuter.

Jag kokade fyrkornskrosset i 10 min först så det vart mjukt.
Använde naturell yoghurt ist för fil för det hade jag inte hemma och bröade formen med sesamfrön.
Till 1 limpa halveras receptet och gräddas i 1 timme.

/Veronica


Kommentarer
Postat av: HoneyIce

Hej! Detta brödet är jättegott! Har bakat det flera gånger... =) Jag har även testat att ha i malen kanel och lite malen ingefära (torkad), istället för brödkryddorna. Rekommenderas det åxå som ett alternativ! Ha det gott!

2009-07-30 @ 07:35:26
Postat av: Veronica

Ja visst är kanel är supergott i bröd.

Jag brukar göra en liknande limpa där jag har i kanel,mosad banan och nötter.Också supergott :-)

Ha en bra dag!!

2009-07-30 @ 08:35:12
URL: http://vera82.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0