Mumsig kycklinggryta



Här kommer ett recept på en jättegod kycklinggryta.
Jag gjorde dock några ändringar.

Ca 4 pers

2-3 kycklingfiléer beroende på storlek
1 gul lök
1/2 purjolök (jag uteslöt det)
1 morot (jag uteslöt det)
2 msk smör
1 vitlöksklyfta(pressad)
salt och peppar
2 msk tomatpuré
2 msk chilisås
1 hönsbuljongtärning
ca 5 dl vatten
ca 2 dl matlagningsgrädde (jag använde milda minimat 7%)
mjöl till redning

Ansa och skär grönsakerna i önskad storlek.Skär filéerna i lagom bitar.
Hetta upp smöret i en gryta.
Lägg i grönskakerna,vitlöken och kycklingen och låt fräs några minuter.
Tillsätt tomatpuré och chilisås,häll på vatten så det täcker.
Tillsätt buljong, peppar och ev salt.
Låt småputtra under lock i ca 30 minuter.(Jag lät det koka kortare tid)
Häll på grädden och låt puttra några minuter till.
Blanda lite mjöl med lite vatten och red av grytan med redningen till lagom konsistens.
(jag använde ljus maizenaredning)
Låt småputtra ytterligare några minuter.
Servera med ris eller pasta.



/Veronica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0