Chicken mcnuggets med ris och currysås



Superlätta att göra och jättegoda.
Jag ser ingen anledning till att köpa färdiga sedan jag gjorde egna:-)


4 pers

2-3 kycklingfiléer, beroende på storlek
2 ägg
1 dl ströbröd
3/4 dl sesamfrön
salt och grovmalen svartpeppar
italiensk salladskrydda
4 msk olja

Currysås:
1 liten gul lök,finhackad
 2 msk smör
1-2 tsk curry
2 msk vetemjöl
1 kycklingbuljontärning
4 dl mjölk
½-1 dl matgrädde
salt och peppar

Sätt ugnen på 200°.

Skär kycklingen i lagom stora bitar.
Ta fram två skålar och vispa upp äggen lätt med en gaffel i den ena skålen.
I den andra skålen tar man i ströbröd, sesamfrö och kryddor.
Doppa först kycklingbitarna i ägget och sedan i ströbrödblandningen.
Häll oljan i en ugnssäker form och lägg i kycklingen.
Stek i mitten av ugnen 10 -15 minuter. Man kan mot slutet höja ugnstemperaturen om man vill ha mer färg på dom.

Såsen:Fräs den finhackade löken och curryn i smöret utan att det tar färg. Blanda ner mjölet och rör om.
Späd med mjölken och grädden, lite i taget, vispa under tiden. Lägg i buljong och kryddor och smaka av.
Låt småputtra några minuter.
Servera med ris och en grönsallad.

Receptet hittade jag på en av mina favorit matbloggar.

/Veronica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0