Bröd i långpanna

Detta bröd har jag hittat i en av mina favorit matbloggar.



1 pkt jäst (50 gram)
2 finrivna morötter
3 msk ljus brödsirap (jag uteslöt det)
1 tsk salt
8 dl vetemjöl
2 dl mannagryn
1½ dl gramhamsmjöl
1 dl krossade linfrön
1 msk brödkryddkryddor (påsmix med bl a. kummin o anis)

Topping :
½ dl finhackade pumpakärnor
2 msk sesamfrön
1 msk blå vallmofrön (hade inga hemma så jag tog solrosfrön)

GÖR SÅHÄR :
Ljumma vattnet till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke. Slå på vattnet och rör ut jästen. Tillsätt de rivna morötterna, sirap, salt och de resterade ingrediensena. Spara ca 1 dl av vetemjölet till utbakning. Kör i maskin med degblandaren ca 5 min. Eller för hand. Låt jäsa i bunken 30 min. Ta upp på mjölat bakbord och knåda degen så den blir lätt att forma till en platta ca 30*40cm. Lägg på en smord ugnsplåt (min är 30*40) /eller med bakplåtspapper) och låt jäsa övertäckt med bakduk ca 30 min. Pensla brödet med lite vatten och strö över toppingen. Grädda ca 35-40 i 175 grader. Ta ut och låt vila på galler med bakduk! Skär upp i rutor.

/ Veronica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0