Amerikanska pannkakor



ca 10-12 små pannkakor eller ca 15 plättar


Ingredienser:


3 dl vetemjöl (jag använde vetemjöl med fullkorn)
1 msk socker (jag använde flytande honung)
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
3 dl filmjölk eller naturell yoghurt (jag hade yoghurt)
1 msk flytande margarin
1 ägg
2-3 msk flytande margarin till stekning



Tillagning

Blanda mjöl, socker, salt, bakpulver och bikarbonat i en bunke. Rör ner filmjölk eller yoghurt, ägg och smält fett, det blir en ganska tjock smet. Klicka ut smeten och bred ut den lite. Grädda på ganska svag värme. Vänd pannkakorna när de jäst upp och ytan börjat stelna och blivit porig.


Servera pannkakorna varma på amerikanskt vis med lönnsirap och/eller sylt eller bär.
Jag hade jordgubbar,hallon,blåbär och grädde.

/Veronica



Kommentarer
Postat av: Linda C

Jag brukar ha turkisk youghurt och bär till. Mycket godare (och nyttigare) än sylt och grädde :)

2009-08-12 @ 20:47:40
URL: http://carlquist.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0